Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kanonslagen van vroeger
Wie heeft ze niet gehad (ok misschien de jongere AVP'ers niet Tongue )

De goeie ouderwetse kanonslagen. Kwamen in vele varianten en formaten en hadden tot begin jaren '90 gedraaid grijs lont.
Vanaf pakweg 1993 meestal visco lont en na halverwege de jaren 90 werd de kwaliteit van de kanonslag dramatisch slecht, mede ook door goedkope productie en het stunten ermee naar de klanten voor lage prijzen.

De knal was variërend van een doffe harde tot een felle hoge knal (afhankelijk van het formaat) en een grote snipperende uitwerking.
Soms had je ook wel eens een misser ertussen hoor, dan kwam het niet verder dan een flop. 

Kenmerkend ook voor die tijd was de speciale geur die er vanaf kwam. Natuurlijk van het buskruit. Waarschijnlijk een andere samenstelling dan vanaf de jaren '90,
maar meest kenmerkende was nog de geur van de smeulende snippers die achterbleven. Want ja alle snipper die smeulden nog na en soms stond de hele stoeprand 
in de brand door al dat gesmeul en dat rook heeeerlijk  Shifty

Formaat 450. Het welbekende kanonslag formaat. Hier als slof versie uit 1995 van Red Lantern. Geïmporteerd door Broekhoff en met grijs lont.

resim

Hier even een kleinere variant kanonslag, de 440 met het formaat 2 x 1/2 inch. 
Net iets groter dan een piraatje, maar weer kleiner dan een kanonslag.

resim

Hier formaatje 480. Slag groter als de kanonslag. Ook wel bekend als de donderslag of kanonslag extra.
Deze is afkomstig van Broekhoff uit 1995. Helaas niet meer met grijs lont, maar wel met Red Lantern logo en ouderwets snipperend  Laugh

resim
Schnitzel-Heino
[-] The following 2 users say Thank You to afcajax for this post:
  • Mjd, Robin
Antwoord }
ach wat mis ik de jaren tachtig, de snippers de vonken, de knal..... Wat waren ze toch zoveel beter, ik vraag me alleen af wat toen de gemeten decibelen waren? weet iemand dat?
[-] The following 1 user says Thank You to haplo for this post:
  • Roel
Antwoord }
(07-09-2017, 04:14)haplo schreef: Registreer of Log in om alles correct te kunnen bekijken.
ach wat mis ik de jaren tachtig, de snippers de vonken, de knal..... Wat waren ze toch zoveel beter, ik vraag me alleen af wat toen de gemeten decibelen waren? weet iemand dat?

Dat is nou typisch een vraag voor Nick of Roel Biggrin
Schnitzel-Heino
[-] The following 1 user says Thank You to afcajax for this post:
  • Roel
Antwoord }
Van de jaren 80 is weinig bekend over decibellen, dat vele modellen knallen prima klapte is wel bekend, zeker bij de liefhebbers die ze zelf hebben afgestoken. In 1978 is door TNO onderzoek gedaan naar de dB's die knalvuurwerk produceerde, het bekende 'Smoorenburg rapport; op basis daarvan zijn maatregelen genomen om knalvuurwerk minder luid te laten knallen. Maar zeker tot in de tweede helft van de jaren 80 zijn echt goede knallers verkocht. 

Fragment van het smoorenburg rapport met een aantal decibel waarden, jammer dat we geen vergelijkend onderzoek hebben van hedendaagse knalitems, ik zou best willen weten van een 1,6grams nitraatje presteerd of de Nr.4 bijvoorbeeld..

[Afbeelding: smoorenburg_06.jpg]

Hier worden de artikelen genoemd die getest zijn, stuk voor stuk uber klassiekers. Daar hadden wij als kereltjes in de 70's echt respect voor. (niet dat we die zelf hadden, wij liepen met los gemaakte ladycracker matjes.  Laugh  )
[Afbeelding: smoorenburg_05.jpg]

Lees eventueel het hele rapport (gaap...) op het museum: Registreer of Log in om alles correct te kunnen bekijken.
Registreer of Log in om alles correct te kunnen bekijken.
, Vuurwerklabels, toen & nu.
[-] The following 2 users say Thank You to Roel for this post:
  • afcajax, Mjd
Antwoord }

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)