AFTELLEN NAAR 31 DECEMBER 2019, 18:00u!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hilversumse Chinezen vieren Chinees nieuw jaar op eigen manier
[Afbeelding: 2018-01-2008_Olympic_Torch_Relay_in_SF_-...ropped.jpg]

Chinezen vieren op 16 februari 2018 het Chinese nieuw jaar, ook wel het Lentefeest genoemd. Het is een traditionele viering om de eerste dag van de Chinese kalender in te luiden. Vrijwel overal in Azië en op andere plekken waar een Chinese bevolkingsgroep zich gevestigd heeft vieren de mensen dit. Dus hoe vieren de Chinezen in Hilversum het Chinese nieuw jaar?

Maar 0,33% van de Hilversumse bevolking komt uit China (CBS, 2015). Toch wordt dit feest hier niet vergeten. Chinese Hilversummers vieren het op hun eigen manier. Ewan Liu, eigenaresse van Chinees restaurant ‘’De Mangerie’’ in Hilversum, viert het Chinese nieuw jaar door een speciaal menu aan te bieden in haar restaurant. ‘’We hebben een bijzonder menu uitgewerkt van traditionele Chinese gerechten, die altijd op het Chinees nieuw jaar gegeten worden’’, vertelt ze. ‘’Deze gerechten staan symbool voor het toewensen van geluk en rijkdom.’’

Mingfang Wang, vorige eigenaresse van Chinees restaurant ‘’De Chinese Muur’’ in Hilversum en schrijfster van het boek ‘’Tijgerkop’’, groeide zelf op in China, maar laat weten dat ze het Chinese nieuw jaar niet uitbundig viert dit jaar. ‘’Wij vieren eigenlijk gewoon het nieuw jaar met de Nederlanders mee, op 1 januari. Wel ga ik samen met familie eten om het Chinese nieuw jaar te vieren.’’ In grote steden in Nederland, zoals Amsterdam en Rotterdam, vieren Chinese gemeenschappen wel uitgebreid dit feest met vuurwerk en drakendansen. ‘’Dat hebben wij niet in Hilversum’’, zegt Wang.

Op de Chinese kalender breekt op 16 februari Huangdi 4715 aan, het Jaar van de Hond. In Azië wordt dit feest groots gevierd. De viering van het Chinese nieuw jaar duurt op sommige plekken drie of zelfs vijf dagen. Een grote schoonmaak van het huis, een familiemaaltijd, goden eren, drankendansen en elkaar kado’s geven zijn gebruikelijke tradities tijdens dit feest.

BRON
Voor al je vuurwerkinfo!

https://www.avpvuurwerk.nl 
[-] De volgende 1 gebruiker zegt bedankt Robin voor dit bericht:
  • Cameo
Voeg bedankje toe Antwoord
Het belangrijkste ingrediënt wordt vergeten ...

Of eigenlijk. Met Chinezen zit het net even anders allemaal. Zij zijn erg gevoelig voor de onderwerpen bescheidenheid, nederigheid en aanpassing. Ik heb in het verleden wel eens geholpen bij het opzetten van een traditioneel nieuwjaar voor Chinese vrienden (met een dito restaurant). Het kost moeite om deze mensen te overtuigen dat het met een vergunning e.d. gewoon okee is om te doen. Het geluid dat ik telkens hoor van verschillende restaurants is hetzelfde;
- We willen niemand tot last zijn
- We zijn bang dat er gedoe van komt
- Misschien worden onze klanten/gasten boos

Een goede eigenschap natuurlijk en een teken dat ze absoluut niets willen verstoren hier in Nederland. Maar ... ik vind dat een goede Chinese familie die keihard werkt (want dat zie ik in al die restaurants) gewoon een Chinees nieuwjaar gegund moet worden. 

Gelukkig hebben we in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam nog wel traditionele vieringen. Met een draak, een krop sla en alles wat daar verder bij hoort. Ik vind dat fantastisch om te zien. Naar mijn mening een kniesoor die daar over zou gaan zeuren. 

Gaat er nog iemand naar het Chinees Nieuwjaar ergens in de grote steden?
[-]
  •
Voeg bedankje toe Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  We trekken dit jaar extra veel geld uit voor vuurwerk Robin 3 229 28-12-2018, 06:27
Laatste bericht: Robin
  Campagne ‘Enschede viert oud en nieuw’ officieel van start Robin 0 65 07-12-2018, 23:29
  Boa's vrezen vuurwerk Oud en Nieuw: 'Dit kan ernstig mislopen' Robin 0 77 04-12-2018, 10:40
  Nationaal aftelmoment dit jaar opnieuw in Den Haag Arjan 4 272 04-10-2018, 20:26
Laatste bericht: Arjan
  Komt er een vuurwerkshow tijdens oud en nieuw in Stad? Robin 0 192 27-09-2018, 11:24
  Utrecht krijgt geen eigen vuurwerkshow tijdens jaarwisseling Robin 0 198 21-09-2018, 11:12
  Vuurwerkverbod Rotterdam laat zeker nog een jaar op zich wachten Robin 2 260 19-08-2018, 13:47
Laatste bericht: Mjd
  Leidenaar na vier jaar opgepakt voor bezit vuurwerk Robin 1 390 31-07-2018, 19:40
Laatste bericht: PyroStar
  VUURWERKSHOW I.P.V. EIGEN VUURWERK – POLL Robin 1 727 31-07-2018, 19:24
Laatste bericht: PyroStar
  Tilburgse handelaar in pijpbommen krijgt jaar cel Robin 0 243 27-06-2018, 17:08

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen:
1 gast(en)

Hilversumse Chinezen vieren Chinees nieuw jaar op eigen manier00