De tijd tot je legaal mag gaan knallen!! (31 december, 18:00u)

Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe steken jullie veilig je vuurwerk af?
Zoals de titel al zegt, hoe steek jij veilig je vuurwerk af? Gebruik je een vuurwerkklem of zet je de cakes op een andere manier vast?
Stook je met of zonder vuurwerkbril? En wat voor maatregelen neem je nog meer?

Deel het hier en wie weet hebben de andere leden wel wat aan je tips!
Het loopt altijd af met een sisser... Whistling 
[-] The following 1 user says Thank You to Mjd for this post:
  • Chey
Reply }

Cakes vastzetten:
- Ik gebruik eigenlijk altijd leeggeschoten cakes om de cake die geschoten gaat worden te klemmen.
- Dit is voor de eerst paar cakes natuurlijk lastig, dus neem ik het risico ze gewoon los op straat te zetten, vaak geen zin om daar iets op te verzinnen of te pakken (ook al weet ik dat het heel makkelijk kan zijn)

pijlenrek:
- ik gebruik eigenlijk altijd een pijlenrek, gewoon 5 ijzeren buisjes gemonteerd op een houten frame, zo gemaakt en super handig!
- Waarom niet het buisje die bij de pijlen worden meegeleverd? Puur omdat die buisjes in mijn ogen niet stevig genoeg zijn, zeker wanneer de grond hard is lastig om in de grond te steken met kans op breken en dan heb je helemaal niks meer!
- Waarom geen ouderwets, met zand/water gevulde, fles o.i.d.? Mij te instabiel + kans dat iemand anders of ikzelf hem omschop tijdens de hectiek Tongue

Vuurwerkbril:
- Ondanks dat ik ontzettend voorstander ben van een vuurwerkbril draag ik deze zelf eigenlijk nooit (sorry). Ik heb het gevoel dat ik met een bril op het vuurwerk toch minder beleef/zie/voel. Ik heb het gevoel dat ik wordt belemmerd in m'n zicht. Dit kan persoonlijk zijn, ik weet niet of nog meer mensen dit ervaren?
- Daarnaast weet ik heel goed wat ik aan het doen ben en let ik ook altijd heel goed op of mijn vuurwerk goed afgaat. En de omstanders dan? De afgelopen jaren zijn die er eigenlijk niet of zijn bezig op dusdanig grote afstand dat ik het veilig genoeg acht om alleen met mijn vuurwerk bezig te zijn.

Last but nut least:
- Ik wil iedereen meegeven NOOIT met je hoofd boven het stuk vuurwerk te hangen als je het aansteekt, Ik zie nog zo vaak terug komen op filmpjes/compilaties dat mensen hun hoofd boven een cake/single shot/vuurpijl/ of nog erger een shell hangen terwijl ze die aansteken. Zo'n (lang) lontje ziet er natuurlijk heel veilig uit en doet eigenlijk altijd wel wat hij moet doen, maar je weet het immers nooit, het is en blijft vuurwerk....

Zo, dit zijn de dingen die ik mee wil geven, pin je er niet op vast, doe ermee wat je wilt en laat mij vooral weten als je het ergens wel/niet mee eens bent!
[-] The following 3 users say Thank You to brl-scv for this post:
  • Coen, Mjd, pekelder
Reply }
Vuurwerkbrillen zijn voor mij een middel die niet werken. Ten eerste zit er sowieso geen 1 comfortabel. Ten tweede zie ik er gewoon niks door doordat ze continu beslaan. En als laatste ben ik als de dood voor migraine aanvallen. Mijn oogbescherming is meestal mijn camera waarmee ik film. 

Qua afsteken gebruik ik meestal een aansteeklont. Cakes zet ik meestal met stenen vast. Pijlen en ander vuurwerk steek ik niet meer af. Ik vermijd mensen waarvan ik weet dat ze vuurwerk niet op de juiste manier afsteken (of sowieso geen rekening met mij houden). En verder doe ik helemaal niks.
Eigenaar van RFGFireworks.nl / Vroeger bekend onder de naam "Herdervriend" en/of "Firewebs" / Dol op siervuurwerk en fotografie!
Reply }
Cakes vastzetten:
- Ik gebruik eigenlijk altijd leeggeschoten cakes om de cake die geschoten gaat worden te klemmen.
- Dit is voor de eerst paar cakes natuurlijk lastig, dus neem ik eerst een aantal cakes die door hun vorm niet om kunnen vallen, of ik gebruik een kleine doos waar ik een gat in maak waardoor ik een cake vast kan zetten.
- Ook let ik altijd goed op hoe ik de cake neerzet, vlakke ondergrond, eventueel resten van vuurwerk veeg ik weg zodat de cake stevig staat.

pijlenrek:
- ik gebruik eigenlijk altijd het buisje wat je er bij geleverd krijgt om de vuurpijlen uit af te schieten, meestal zet ik het buisje in een tube van een afgeschoten cakebox of zet ik een grote bloempot op de weg, helaas staan er in de berm veel bomen waardoor ik het buisje niet in de vaste grond kan zetten.
- Waarom geen ouderwets, met zand/water gevulde, fles o.i.d.? Mij te instabiel, met name bij grote pijlen wel eens gehad dat een flinke wind vlaag de fles plus pijl met brandend lont om blies, we konden nog net op tijd de fles weer recht krijgen anders had de pijl zo recht een groep mensen ingevlogen....

Vuurwerkbril:
- Draag ik al jaren, sinds afgelopen jaar een bril die ik ook gebruik voor het mountainbiken, lekker licht, past goed en heeft een prima zicht, met die goedkope vuurwerkbrillen heb je nog wel eens minder zicht of vertekend het beeld.
[-] The following 1 user says Thank You to X-Treme for this post:
  • Coen
Reply }
zet vuurpijlen NOOIT in een fles, ook geen verzwaarde fles.
vergeet niet dat een vuurpijl altijd topzwaar is en hoe groter de pijl, hoe groter de kans dat die omvalt, zeker als er een flinke wind staat.
gebruik de bijgeleverde buis of een zwaar standaard.

cakes die ik los stook zet ik meestal ook tussen andere cakes. voor het 12 uur project zet ik alles klem op houten platen of ze zijn zo groot dat het niet nodig is, maar dan zitten we al in de categorie cakboxen Smile
Reply }
Moet zeggen dat ik de losse kanonslagen prettig vindt stoken met een aansteeklont. De rest stook ik eigenlijk met een gasaansteker. Vuurpijlen wel netjes in een gelast pijlenstander en de kleinere cakes zetten we keurig vast in een klem.
Oude Pekela '18
Reply }

Possibly Related Threads...
Thread Author Replies Views Last Post
  Risicoanalyse opslaan & afsteken van consumenten vuurwerk Pyrolife 0 616 26-02-2018, 01:56
Last Post: Pyrolife

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)