AFTELLEN NAAR 31 DECEMBER 18:00u!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kanonslagen van vroeger
Wie heeft ze niet gehad (ok misschien de jongere AVP'ers niet Tongue )

De goeie ouderwetse kanonslagen. Kwamen in vele varianten en formaten en hadden tot begin jaren '90 gedraaid grijs lont.
Vanaf pakweg 1993 meestal visco lont en na halverwege de jaren 90 werd de kwaliteit van de kanonslag dramatisch slecht, mede ook door goedkope productie en het stunten ermee naar de klanten voor lage prijzen.

De knal was variërend van een doffe harde tot een felle hoge knal (afhankelijk van het formaat) en een grote snipperende uitwerking.
Soms had je ook wel eens een misser ertussen hoor, dan kwam het niet verder dan een flop. 

Kenmerkend ook voor die tijd was de speciale geur die er vanaf kwam. Natuurlijk van het buskruit. Waarschijnlijk een andere samenstelling dan vanaf de jaren '90,
maar meest kenmerkende was nog de geur van de smeulende snippers die achterbleven. Want ja alle snipper die smeulden nog na en soms stond de hele stoeprand 
in de brand door al dat gesmeul en dat rook heeeerlijk  Shifty

Formaat 450. Het welbekende kanonslag formaat. Hier als slof versie uit 1995 van Red Lantern. Geïmporteerd door Broekhoff en met grijs lont.

[Afbeelding: Shising-1.jpg]

Hier even een kleinere variant kanonslag, de 440 met het formaat 2 x 1/2 inch. 
Net iets groter dan een piraatje, maar weer kleiner dan een kanonslag.

[Afbeelding: 12_31_08_17_10_40_35.jpeg]

Hier formaatje 480. Slag groter als de kanonslag. Ook wel bekend als de donderslag of kanonslag extra.
Deze is afkomstig van Broekhoff uit 1995. Helaas niet meer met grijs lont, maar wel met Red Lantern logo en ouderwets snipperend  Laugh

[Afbeelding: 12_31_08_17_10_44_18.jpeg]
Schnitzel-Heino
[-] De volgende 2 gebruikers zeggen bedankt afcajax voor dit bericht:
  • Mjd, Robin
Voeg bedankje toe Antwoord
ach wat mis ik de jaren tachtig, de snippers de vonken, de knal..... Wat waren ze toch zoveel beter, ik vraag me alleen af wat toen de gemeten decibelen waren? weet iemand dat?
[-] De volgende 1 gebruiker zegt bedankt haplo voor dit bericht:
  • Roel
(07-09-2017, 03:14)haplo schreef: ach wat mis ik de jaren tachtig, de snippers de vonken, de knal..... Wat waren ze toch zoveel beter, ik vraag me alleen af wat toen de gemeten decibelen waren? weet iemand dat?

Dat is nou typisch een vraag voor Nick of Roel Biggrin
Schnitzel-Heino
[-] De volgende 1 gebruiker zegt bedankt afcajax voor dit bericht:
  • Roel
Van de jaren 80 is weinig bekend over decibellen, dat vele modellen knallen prima klapte is wel bekend, zeker bij de liefhebbers die ze zelf hebben afgestoken. In 1978 is door TNO onderzoek gedaan naar de dB's die knalvuurwerk produceerde, het bekende 'Smoorenburg rapport; op basis daarvan zijn maatregelen genomen om knalvuurwerk minder luid te laten knallen. Maar zeker tot in de tweede helft van de jaren 80 zijn echt goede knallers verkocht. 

Fragment van het smoorenburg rapport met een aantal decibel waarden, jammer dat we geen vergelijkend onderzoek hebben van hedendaagse knalitems, ik zou best willen weten van een 1,6grams nitraatje presteerd of de Nr.4 bijvoorbeeld..

[Afbeelding: smoorenburg_06.jpg]

Hier worden de artikelen genoemd die getest zijn, stuk voor stuk uber klassiekers. Daar hadden wij als kereltjes in de 70's echt respect voor. (niet dat we die zelf hadden, wij liepen met los gemaakte ladycracker matjes.  Laugh  )
[Afbeelding: smoorenburg_05.jpg]

Lees eventueel het hele rapport (gaap...) op het museum: KLIK..
Voor al je vuurwerkinfo!

https://www.avpvuurwerk.nl 
[-] De volgende 2 gebruikers zeggen bedankt Roel voor dit bericht:
  • afcajax, Mjd
Enig idee waarmee je de Pantservuist of Atoombom van vroeger mee kan vergelijken met het heden daagse vuurwerk?
[-]
  •
Pfft, lastig. Maar wat ik me kan herinneren gingen ze wel zo hard als een M-10.000/silver cracker
[-]
  •
(08-11-2017, 17:34)X-Treme schreef: Enig idee waarmee je de Pantservuist of Atoombom van vroeger mee kan vergelijken met het heden daagse vuurwerk?

Een vergelijkbare knal heb ik nog niet gevonden, X-Treme. Ik brak zo'n atoombom nog wel eens door om van binnen te bekijken. Viel nog niet mee trouwens, want die dingen waren echt stevig! Meestal moest je ze tegen de stoep zetten en dan je schoen erop. Eenmaal open zag ik al snel dat de tube vrijwel geheel (voor 80%) van voor naar achter gevuld was met super donker/zwart buskruit. Ik schat de doorsnede van het kruit dat erin zat op een halve cm. Als je deze daarna als vuurspuger afstak gingen ze als voetzoekers over de grond. In tegenstellig tot de ShiSings, die vaak gewoon bleven liggen en een wat grijzer buskruit hadden. Terugdenkend vermoed ik dat de Atoombommen het beruchte German Dark kruit hadden. Een kwalitatief zeer hoogstaand sas.

De lange dubbele lont brak ik meestal eenzijdig, zodat ik wat meer tijd had om weg te komen. Als ventjes hadden we respect voor dit soort knallers. Ik was er zelfs een beetje bang voor Laugh
De knal/dreun was luid en dof. Zonder flits, maar met veel witte rook en natuurlijk snippers. Vaak lag er een kontje na te smeulen, wat weer handig was om andere rotjes mee aan te steken. Of ... om aan te ruiken, want de geur van dat smeulende papier ... mmmmm  Thumbsup
[-] De volgende 2 gebruikers zeggen bedankt Cameo voor dit bericht:
  • oerendhard, X-Treme
Iemand  dit jaar ook de container met Super Crackers van B.V.D. Amsterdam voorbij zien komen met bouwjaar 1995 Karton bevat hier N.W. van 14KG en een maat van 42x28x29?
[-]
  •
(27-11-2017, 15:35)PengPeng schreef: Iemand  dit jaar ook de container met Super Crackers van B.V.D. Amsterdam voorbij zien komen met bouwjaar 1995 Karton bevat hier N.W. van 14KG en een maat van 42x28x29?

Die duiken her en der op bij verkooppunten idd. Heb er nog geen van dichtbij gezien, althans niet van deze batch. 
Ooit de mazzel gehad de grijslontvariant te scoren van een jaar eerder  Cool
[-]
  •
het na smeulen maakte de sfeer en gaf een geweldige geur helaas verleden tijd  Sad
[-]
  •

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vuurwerk zoeken vroeger oerendhard 10 3,556 20-12-2016, 14:29
Laatste bericht: Pyrokegel

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen:
1 gast(en)

Kanonslagen van vroeger00