AFTELLEN NAAR 31 DECEMBER 2019, 18:00u!

•  Vorige
  • 1
  • 2
  • 3(current)
  • 4
  • 5
  • ...
  • 15
  • Volgende 
Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Krijgen we dit jaar een winter, of niet?
Verleden jaar hadden we te maken met een El Nino (als ik het goed heb) waardoor het zo "warm" was. Nauwelijks tot geen winter als gevolg, wat wel jammer was. Dit jaar hebben we als goed is minder last van een El Nino. Maar is de Polar Vortex of zoiets heel zwak en zit het er echt op te hangen of we geluk of toch pech gaan hebben....Goed, heb verder 0.0 verstand van het weer, ben er alleen dol op om het te fotograferen, wat ik dan ook echt elke dag doe...

Persoonlijk raad ik aan voor de echte weer-fanaten te kijken naar Onweer-Online. (Specifieke wintertopic dit) Aldaar er heel veel over word gesproken hoe het weer deze winter gaat worden. Daarnaast voor de mensen die wat foto's willen zien van de "kou"...Afgelopen week even wat foto's wezen maken: HIER

Ik wil al jaren een Witte Kerst en voor mij is dat dan ook de enigste "periode" dat ik geboeid ben in de winter. Als het er komt, heel blij/mooi, zo niet, weer balen en hopen op het volgende jaar en vooral kijken naar alle weersite's of het met Oud & Nieuw droog en windstil blijft. Tegenwoordig moet ik wat vaker kijken omdat ik ook naar velen demo's ga en daarbij ik graag zo mooi mogelijk weer wil hebben (anders lukken me beelden weer niet)

Al moet ik zeggen dat, ook al woon ik in Zuid Holland, ik toch weleens de Elfstedentocht wil vastleggen. Gewoon, om "erbij" te zijn geweest.

Ben verder dol op natuurrampen films...En in t echt dol op onweer en storm. (Vooral dat laatste geeft mijn andere passie 112 fotografie weer een betekenis)...

Al mogen we niet al te veel klagen dit jaar, want we hebben toch al een aantal winterse dagen en nachten achter de rug Smile

Ik vind het prettiger als het koud en droog is dan als het regent en warm is, maar helaas is vaak het laatste, de laatste tijd althans, meer n feit.
Eigenaar van RFGFireworks.nl / Vroeger bekend onder de naam "Herdervriend" en/of "Firewebs" / Dol op siervuurwerk en fotografie!
[-] De volgende 1 gebruiker zegt bedankt RFGFireworks voor dit bericht:
  • Davidh
Voeg bedankje toe Antwoord

Schitterende foto's man! dank
[-] De volgende 1 gebruiker zegt bedankt Davidh voor dit bericht:
  • RFGFireworks
(03-12-2016 / 11:07)RFGFireworks schreef: Verleden jaar hadden we te maken met een El Nino (als ik het goed heb) waardoor het zo "warm" was. Nauwelijks tot geen winter als gevolg, wat wel jammer was. Dit jaar hebben we als goed is minder last van een El Nino. Maar is de Polar Vortex of zoiets heel zwak en zit het er echt op te hangen of we geluk of toch pech gaan hebben....Goed, heb verder 0.0 verstand van het weer, ben er alleen dol op om het te fotograferen, wat ik dan ook echt elke dag doe...

Persoonlijk raad ik aan voor de echte weer-fanaten te kijken naar Onweer-Online. (Specifieke wintertopic dit) Aldaar er heel veel over word gesproken hoe het weer deze winter gaat worden. Daarnaast voor de mensen die wat foto's willen zien van de "kou"...Afgelopen week even wat foto's wezen maken: HIER

Ik wil al jaren een Witte Kerst en voor mij is dat dan ook de enigste "periode" dat ik geboeid ben in de winter. Als het er komt, heel blij/mooi, zo niet, weer balen en hopen op het volgende jaar en vooral kijken naar alle weersite's of het met Oud & Nieuw droog en windstil blijft. Tegenwoordig moet ik wat vaker kijken omdat ik ook naar velen demo's ga en daarbij ik graag zo mooi mogelijk weer wil hebben (anders lukken me beelden weer niet)

Al moet ik zeggen dat, ook al woon ik in Zuid Holland, ik toch weleens de Elfstedentocht wil vastleggen. Gewoon, om "erbij" te zijn geweest.

Ben verder dol op natuurrampen films...En in t echt dol op onweer en storm. (Vooral dat laatste geeft mijn andere passie 112 fotografie weer een betekenis)...

Al mogen we niet al te veel klagen dit jaar, want we hebben toch al een aantal winterse dagen en nachten achter de rug Smile

Ik vind het prettiger als het koud en droog is dan als het regent en warm is, maar helaas is vaak het laatste, de laatste tijd althans, meer n feit.

Sorry maar als ze ergens flink knippen en plakken is het wel op onweer online. Neem eens kijkje op meteo-service. Daar zijn de goede van o-o heen gegaan. Heb zelf ook toen die tijd veel op o-o gezeten ivm onweer. Maar dat is ene grote bende geworden daaro.
[-]
  •
Kijk zelf eigenlijk alleen maar op weerwoord.be, hoewel dat ook niet alles is. Ik heb op mijn werk (en thuis) verder genoeg info om mijn eigen plannen te trekken...

"Sorry maar als ze ergens flink knippen en plakken is het wel op onweer online. Neem eens kijkje op meteo-service. Daar zijn de goede van o-o heen gegaan. Heb zelf ook toen die tijd veel op o-o gezeten ivm onweer. Maar dat is ene grote bende geworden daaro."
[-]
  •
Top dat je er weer bent, David! En dan ook nog eens met dit soort berichten. Dan ben je natuurlijk al helemaal welkom (en anders natuurlijk ook Wink)

Endurance · Fidelity · Intelligence
[-] De volgende 1 gebruiker zegt bedankt Coen voor dit bericht:
  • Davidh
Ik hooooop natuurlijk van wel!
[-]
  •
De volgende koude lijntjes komen weer tevoorschijn in de pluim verwachting, ben benieuwd wat David er van vind/zegt Smile
Voor al je vuurwerkinfo!

https://www.avpvuurwerk.nl 

Het loopt altijd af met een sisser... Whistling 
[-]
  •
Ik zeg nog even niets, modellen springen van hot naar her... Cool
[-]
  •
Ik zie de lijntjes vooral weer omhoog lopen dus ik ben aan het duimen dat ze weer naar beneden duiken.

[-]
  •
Dat we een winter krijgen is zeker. Of er ook een dik pak sneeuw komt en dat het met kerst en oud en nieuw gaat kraken dat het vriest. Ik hoop het Thumbsup
[-]
  •
Door Margot Ribberink de 06. December, 2016

Geen parelmoerwolken, maar wel een fraaie roodkleurige zonsondergang gisteravond… gevolgd door een ijskoude nacht. In Groningen daalde het kwik naar -9,5 graden. Zo koud is het dit jaar nog niet geweest! Vandaag kunnen we nog genieten van zonnig winterweer, vanaf morgen is het een stuk zachter en bewolkter.

IJs

De afgelopen dagen kregen we veel foto’s van het fraaie winterweer. Na een paar nachtjes met lichte tot matige vorst ontstond op sommige plaatsen een dun ijsvloertje. Op ondergelopen weilanden of sintelbanen kan worden geschaatst. Op diepere plassen en sloten is het ijs bij lange na niet sterk genoeg om er op te schaatsen. Toch zijn er altijd mensen die het toch proberen. Gisterenmiddag zakte een jongen uit Kaatsheuvel door het ijs en moest door de hulpdiensten uit het ijskoude water worden gehaald.

Parelmoerwolken

Niet alleen in de atmosfeer was het koud. Ook in de stratosfeer was het gisteren ijskoud met temperaturen rond -75 graden. Bij deze temperaturen is het mogelijk dat zogenaamde parelmoerwolken ontstaan. Deze stratosferische wolken ontstaan doordat het zonlicht net voor zonsopkomst of na zonsondergang de ijskristalletjes op 20 km hoogte belicht. Er ontstaan dan soms prachtige golvende parelmoerachtige wolken. In februari dit jaar waren ze even te zien. Helaas zijn er gisterenavond en vanochtend geen waarnemingen van parelmoerachtige wolken in Nederland gedaan.

Aan de grond was het niet alleen koud, maar ook een tikkie vochtig. Daardoor vond de afgelopen dagen op veel plaatsen rijpvorming plaats. Rijp beschenen door de winterzon is bijzonder fraai. De mailbox met weerfoto’s stroomde de afgelopen dagen vol met prachtige plaatjes.

Rijp

Rijp is een witte aanslag, op het gras, struiken en voorwerpen zoals daken, hekken en auto’s te zien. Het ontstaat bij temperaturen onder het vriespunt door de overgang van waterdamp in de lucht in ijs. Het proces waarbij waterdamp direct overgaat in ijs heet verrijpen of desublimeren. Rijp ontstaat bij voorkeur tijdens heldere en rustige nachten als er weinig wind staat. Met name op voorwerpen die snel warmte verliezen door uitstraling kunnen prachtige ijskristallen ontstaan. Als je de witte aanslag van dichtbij bekijkt zie je soms ware ijssculpturen. De vorm van de ijskristallen is afhankelijk van de vochtigheid van de lucht, de temperatuur, de warmtecapaciteit en de warmtegeleiding van het voorwerp.

Gladheid en autoruiten krabben

Zodra de temperatuur van een voorwerp onder het vriespunt komt, gaat de waterdamp in de lucht direct over in ijskristallen. Als dat gebeurt op je autoruit, moet je ’s morgens flink krabben… Rijp ontstaat soms ook op de weg waardoor (verradelijke) gladheid kan ontstaan. Komende nacht is zo’n nachtje. Het wordt weliswaar minder koud dan afgelopen nacht, maar landinwaarts daalt het kwik nog wel onder het vriespunt. Tevens wordt vanuit het zuiden vochtige lucht aangevoerd en kan in de loop van de avond en nacht rijpvorming op wegen optreden.

Ruige rijp

Soms komt het tot ruige rijp. Dat gebeurt als de lucht heel erg vochtig is (meer dan 90%), dus als het mist. Bij mist zweven fijne waterdruppeltjes in de lucht. Als de temperatuur daalt tot onder het vriepsunt, raken de waterdruppels van de mist onderkoeld en bevriezen zodra ze ergens tegenaan botsen. Ruige rijp komt veel minder vaak voor dan gewone rijp. Mist werkt als een isolerend laagje waardoor de luchttemperatuur meestal niet zover daalt. Maar als het ontstaat (bij zeer lage temperaturen < -5 graden) verandert de natuur in een landschap zoals we kunnen zien in de Disney film Frozen. Wanneer de mist zich geruime tijd weet te handhaven en de temperatuur ver onder het vriespunt blijft, kan de ruige rijp tot een laagje van enkele centimeter aangroeien. De aangroeiing gaat tegen de richting van de wind in.

(Tijdelijke) verzachting

Komende nacht is nog een tamelijk koude. Woensdag overdag wordt de kou opgeruimd. De dagen daarna komt het niet meer tot vorst in de nacht. Overdag stijgt het kwik zelfs tot in de dubbele cijfers. Woensdag tot en met vrijdag is het droog met wolken maar soms ook zon. In het weekeinde veroorzaakt een golvend polair front een beetje regen. Spannend zijn de weerkaarten na het weekeinde. Blijft het zacht of keert de kou terug? Volgens het Amerikaanse model NCEP duiken we vanaf dinsdag opnieuw weer de kou in. Ook de nieuwe run van het ECMWF (00 uur) laat na het weekeinde een daling zien van de temperatuur en gaat van zacht naar iets te koud weer in de tweede helft van volgende week. Als we kijken naar de 50 andere berekeningen in de pluim is er op dit moment sprake van grote onzekerheid. Er zijn een flink aantal berekeningen voorziet een voortzetting van het zachte weer, maar een deel van de berekeningen komt een stuk lager uit dan de operationele run. We zullen nog even geduld moeten hebben, na het weekeinde wordt duidelijk welke kant de winter van 2016-2017 uitgaat.

Bronnen: MeteoGroup
Voor al je vuurwerkinfo!

Het loopt altijd af met een sisser... Whistling 
[-] De volgende 1 gebruiker zegt bedankt Mjd voor dit bericht:
  • Coen
laten we toch hopen dat we een keer witte kerst krijgen. volgens mij was het vorig jaar met de kerst 10 graden. dat is echt helemaal niets.
Voor al je vuurwerkinfo!

[-]
  •
Ja die slappe kerstdagen van de laatste paar jaar hebben mijn voorkeur ook niet. Een koude kerst zou al mooi zijn. Hoe zien die vooruitzichten er volgens de mannen met meer verstand van weer dan ik er uit?

[-]
  •
Normale temperaturen in vooruit zicht voor half december dan.  Wel met grote onzekerheid
Gigantisch veel vuurwerkfilms op mijn kanaal: https://www.youtube.com/user/Originallover/videos   Thumbsup
[-] De volgende 1 gebruiker zegt bedankt Vuurwerkkoning voor dit bericht:
  • Davidh
Beter kun je het weer in Nederland soms ook niet samenvatten Shifty

[-]
  •

•  Vorige
  • 1
  • 2
  • 3(current)