AFTELLEN NAAR 31 DECEMBER 2019, 18:00u!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tweeduizend Groningers klagen over vuurwerk
Iets meer dan tweeduizend Groningers hebben rond de jaarwisseling geklaagd over vuurwerk. De meeste meldingen gingen over harde knallen of vuurwerkbommen, gevolgd door gevaarlijke of stressvolle situaties voor dieren.

Dat blijkt uit een inventarisatie van GroenLinks. Dertig lokale fracties richtten vijf jaar geleden het meldpunt vuurwerkoverlast op. Ze pleiten voor meer maatregelen tegen vuurwerkoverlast en willen de Tweede Kamer en gemeentes inzicht geven. Landelijk werden bijna 48.000 meldingen gedaan.

In de gemeente Groningen kwamen de meeste klachten uit de Korrewegwijk (116). Buiten de stad gebeurde dat het meest in de gemeente Hoogezand-Sappemeer (130), gevolgd door de gemeenten Oldambt (127), Stadskanaal (112), Veendam (100) en Menterwolde (62).
In de stad Groningen is het aantal klachten ten opzichte van vorige jaar gehalveerd.

Fractievoorzitter Benni Leemhuis van GroenLinks in de stad Groningen stelt dat de maatschappelijke discussie tot meer bewustwording leidt. ,,De sociale norm rond het afsteken van vuurwerk is langzaam aan het veranderen. Mensen houden meer rekening met hun buren. Ook vuurwerkvrije zones hebben een positief effect.”

Bron: http://www.dvhn.nl/groningen/Tweeduizend...95139.html

Endurance · Fidelity · Intelligence
[-]
  •
Voeg bedankje toe Antwoord

Ik heb juist veel overlast ondervonden aan mensen die het feest maar niks vonden. Ik was aan het afsteken, en moest opeens aan de kant springen voor een stationwagen die de stoep op kwam rijden met veel vaart om het vuurwerk te vermijden.

Ook waren diverse mensen om 5 over 2 precies de hond aan het uitlaten of weg aan het rijden of kleine kindere meezeulen dwars door groepen mensen heen op plekken waar er overduidelijk werd afgestoken. Zonder enige melding of een vraag of ze erlangs mochten of wat dan ook, gewoon erdoorheen beuken en dan geïrriteerd doen dat men in de weg loopt...

Ja, hallo, ik ga tijdens een vlooienmarkt toch ook niet klagen dat ik nieteens normaal door de stad kan fietsen omdat er hordes mensen en kraampjes in de weg staan?

En waarom moet je precies om 5 over 12 wegrijden, of precies om 5 over 12 je hond uitlaten... Echt, wat voor beslissing is dat?

Ik ben ook altijd al bedreigd door willekeurige mensen die je opeens achterna zitten omdat je ergens gewoon normaal legaal vuurwerk aan het afsteken bent en daar niemand mee lastigvalt. Als 9-jarige had ik dat al toen ik alleen rotjes had. Dus dat vuurwerkafsteken is erg, maar dat mensen jaarlijks bedreigd worden en achterna worden gezeten, daar hoor je nooit iemand over?

Ik kan me hier echt boos om maken... Bah...
[-]
  •
Ha ha, ik heb ooit op een haar na klappen gekregen van mijn buurman omdat ik op 31-12 na 10.00 uur een (toen nog legaal) knettermetertje in de boom voor mijn huis had gehangen.
[-]
  •

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Schade door vuurwerk in Almere: 61.500 euro Coen 0 1,203 11-01-2017 / 10:01
Laatste bericht: Coen
  Vuurwerk door de brievenbussen en auto's in brand Coen 0 1,090 10-01-2017 / 13:38
  Jong meisje wil vuurwerk terug en slaat agent X-Treme 0 1,314 09-01-2017 / 15:53
Laatste bericht: X-Treme
  Zwaargewonde Haaksbergenaar slachtoffer van illegaal vuurwerk X-Treme 0 1,219 07-01-2017 / 18:04
Laatste bericht: X-Treme
  Politie stelt toch nader onderzoek in naar herkomst dodelijk vuurwerk Meppel X-Treme 1 1,520 07-01-2017 / 16:10
  Poll: Vuurwerk moet verboden worden Happiness 1 1,823 06-01-2017 / 11:12
Laatste bericht: Hairy harry
  Man die 800 kilo vuurwerk thuis had in Hazerswoude-Rijndijk, probeerde het weer X-Treme 2 2,106 04-01-2017 / 17:34
Laatste bericht: Snakebite
  375 zakken afval met vuurwerk opgehaald Coen 0 1,103 04-01-2017 / 15:45
  Remi steekt vanavond nét wat meer vuurwerk af dan jij Arjan 1 1,424 31-12-2016 / 15:19
  Cobra-fabrikant: maffia en Chinezen maken mijn vuurwerk na Arjan 0 1,436 31-12-2016 / 12:03
Laatste bericht: Arjan

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen:
1 gast(en)

Tweeduizend Groningers klagen over vuurwerk00