AFTELLEN NAAR 31 DECEMBER 2019, 18:00u!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vandalisme Oud & Nieuw kost Uithoorn 13.400 euro.
[Afbeelding: ed-3-vandalisme-640x360.jpg]

Uithoorn – Tijdens de raadsvergadering op donderdag 1 februari stelde Ons Uithoorn bij monde van fractievoorzitter Benno van Dam traditiegetrouw vragen of er tijdens de afgelopen jaarwisseling ook vandalisme is gepleegd in de gemeente. “Buiten die aan persoonlijke eigendommen ook aan gemeentelijke eigendommen? Zo ja, wat waren deze gevallen, voor hoeveel geld is er aan schade geconstateerd, zijn er daders aangehouden en kon de schade op de daders worden verhaald,” vroeg Van Dam. “Ons Uithoorn vindt vandalisme een ergerlijke zaak, een flinke steen in onze schoen. Er is altijd veel schade en het kost veel gemeenschapsgeld wat beter op een andere manier ingezet kan worden. Vandaar onze vragen”

Burgemeester Dagmar Oudshoorn, die overigens voor de laatste keer de raad als voorzitter leidde, want zij vertrekt per 1 maart, heeft orde en veiligheid in haar portefeuille en kon de vragen beantwoorden. “Ja, er is schade toegebracht aan gemeentelijke eigendommen, waaronder twintig verkeersborden, tien trottoirdeksels, één afvalbak, één ondergrondse container en drie rioolkasten. In totaal voor 13.400 euro,” zo liet de burgermeester weten.

“Er zijn helaas geen daders aangetroffen en dus kon er ook niet worden verhaald.” Van Dam vroeg of een en ander nog aanleiding was tot beleidsaanpassingen. “In principe niet want het is lastig om daders te pakken want die laten geen briefje achter na het moment dat ze iets opblazen. Waar we wel op willen inzetten eind dit jaar is op controle van zwaar vuurwerk en ouders van jongeren aanspreken om op te letten wat hun kinderen aan vuurwerk in huis halen. Maar voor de rest zal er weinig veranderen,” aldus de burgemeester die op vragen uit de raad nog meedeelde dat deze schade een afnemende tendens laat zien maar aan de particuliere kant was die wat groter doordat er twee auto’s en een Canta in vlammen zijn opgegaan. Er waren ook bushokjes beschadigd. Maar die worden niet in het schadebedrag meegenomen omdat ze geen gemeentelijke eigendommen zijn.

BRON
Voor al je vuurwerkinfo!

https://www.avpvuurwerk.nl 
[-]
  •
Voeg bedankje toe Antwoord
Heb nooit begrepen waarom er altijd vernield moet worden. Het absolute toppunt heb ik enkele jaren geleden meegemaakt. Dit was gelijk tekenend van een stukje kern van het probleem;

In mijn buurt zag ik een groep tieners "bezig met klooien" bij een brievenbus. Toen ik kwam kijken waren ze met duct tape bezig een Cobra vast te plakken op de scharnier. Heb ze direct duidelijk gemaakt dat dit niet gaat gebeuren. "Wat maakt jou dat nou uit joh! Die brievenbus is toch niet van jou?!"; riepen ze. Even later kwam een van de ventjes met zijn vader terug in mijn straat. Hij vroeg me wat er gebeurd was, want zijn zoontje was een beetje bang van me geworden (ja, ik was heel duidelijk geweest). Ik legde het uit. Zegt die vader;"Maar waarom maak je je hier zo druk om? Je bent toch zelf ook jong geweest? Ik heb vroeger ook van alles opgeblazen. Hoort erbij.". 
Mijn mond viel open bij het horen van zoveel stupiditeit. 

Dit is dus een essentieel onderdeel van het probleem; de stoere verhalen en/of de houding van de ouders. Als pappa aan de keukentafel stoer vertelt over "de goede oude tijd", waarbij er van alles gebeurde wat niet kon/mocht, zal een beetje zoon/dochter indruk willen maken op vaderlief en is een slecht idee met een Cobra zo geboren natuurlijk.

Aanpakken van het probleem begint dus, net als met bijna alle onderwerpen in het leven, bij de opvoeding.
[-]
  •
Voeg bedankje toe Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Campagne ‘Enschede viert oud en nieuw’ officieel van start Robin 0 95 07-12-2018 / 23:29
Laatste bericht: Robin
  Boa's vrezen vuurwerk Oud en Nieuw: 'Dit kan ernstig mislopen' Robin 0 116 04-12-2018 / 10:40
  Politie is vandalisme spuugzat en zet camera in tegen vuurwerk: ‘Dit moet stoppen’ Robin 1 128 03-12-2018 / 23:28
Laatste bericht: Noppes
  Komt er een vuurwerkshow tijdens oud en nieuw in Stad? Robin 0 222 27-09-2018 / 11:24
  Hengelo: 11.500 euro vuurwerkschade Robin 0 501 04-02-2018 / 08:06
  Hilversumse Chinezen vieren Chinees nieuw jaar op eigen manier Robin 1 766 30-01-2018 / 15:03
Laatste bericht: Cameo

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen:
1 gast(en)

Vandalisme Oud & Nieuw kost Uithoorn 13.400 euro.00