AFTELLEN NAAR 31 DECEMBER 2019, 18:00u!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verbod romeinse kaarsen & babypijlen
PERSBERICHT BPN

17 september 2015

Onderwerp: Verbod Romeinse kaarsen en Babypijlen

Op 4 juni van dit jaar heeft Staatssecretaris van Ministerie van Infrastructuur & Milieu -Mevr. W. Mansveld- spontaan een verbod aangekondigd voor Romeinse kaarsen.

Daarnaast heeft de BPN als grootste vertegenwoordiging binnen de vuurwerksector al in 2015 aangekondigd, met ingang van 2015 te gaan stoppen met import van babypijlen.
Aanleiding het veelvuldig oneigenlijk gebruik door de consument.

Ondertussen zijn de randvoorwaarden bepaald om welke soort artikelen het exact gaat.
  1. Mini vuurpijltjes (de bekende Babypijlen)
  2. In 2015: Romeinse kaarsen (los) met een binnendiameter van maximaal 8 mm.
  3. Uitzondering: Romeinse kaarsen die in een vooraf samengesteld pakket verwerkt zitten mogen wel verkocht worden.
  4. Vanaf 2 januari 2016 geldt een algeheel verbod op Romeinse kaarsen, ongeacht de afmetingen.

5. Overgangsbepalingen: Binnen de OPSLAG regels kunnen gedurende een halfjaar na in werking treden van het RACT, Romeinse Kaarsen en Babypijlen worden aangemerkt als consumentenvuurwerk. Binnen deze termijn dienen alle producten te zijn verzameld en afgevoerd te zijn voor verwerking.
De voorbereidingen voor aanpassing van het RACT (wettelijke regels voor samenstelling van de vuurwerkproducten) zijn in volle gang; begin december 2015 zullen deze officieel van kracht gaan worden.

Het bestuur van de BPN (Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland) voert momenteel overleg met het Ministerie over een passende financiële compensatie. Binnen de uitvoering van een dergelijke regeling zullen de importeurs een significante rol gaat vervullen.
Voor al je vuurwerkinfo!

https://www.avpvuurwerk.nl 

Het loopt altijd af met een sisser... Whistling 
[-] De volgende 1 gebruiker zegt bedankt Mjd voor dit bericht:
  • Chey
Voeg bedankje toe Antwoord

Is er iemand van de leden die hier problemen mee heeft?  Danwel de kleine pijltjes en romeinse kaarsen mist?
Gezien de belabberde kwaliteit van  de pijltjes en de vele ongelukken die er mee gebeurden vind ik het wel prima.
[-]
  •
Voor mij heeft het meer een nostalgische waarde, ben er als kleine jongen wel mee opgegroeid Biggrin
Voor al je vuurwerkinfo!

https://www.avpvuurwerk.nl 

Het loopt altijd af met een sisser... Whistling 
[-]
  •
Ik ook. eind jaren 90 had ik 8 sloffen babypijltjes en toen gaf mijn broer er ook nog enkelen aan me.. Heb geloof ik de hele dag/avond /nacht buiten gestaan :o
[-]
  •
Tja, heel eerlijk gezegt worden ze ook niet gebruikt zoals hoort. Ik verwacht nog eens binnen deze jaren dat de thunderkings/shocks er ook uit gaan.
[-]
  •
(30-11-2016 / 23:12)pekelder schreef: Tja, heel eerlijk gezegt worden ze ook niet gebruikt zoals hoort. Ik verwacht nog eens binnen deze jaren dat de thunderkings/shocks er ook uit gaan.

Dat was met romeinse kaarsen zeer zeker het geval. Zonde is het wel, maar veiligheid is hier denk ik een belangrijkere overweging. Single shots eruit halen zou eeuwig zonde zijn, want dat zijn misschien wel de leukste stukjes vuurwerk in de vooravond.

Endurance · Fidelity · Intelligence
[-]
  •
Langzamerhand mag alleen cat 1 straks.. eeuwig zonde inderdaad Sad
[-]
  •
Persoonlijk vind ik het niet erg dat Romeinse kaarsen en babypijltjes eruit zijn. Natuurlijk zijn ze nostalgisch. Maar gezien het mogelijke misbruik en om de tegenstanders van het consumentenvuurwerk tegemoet te komen, is het per saldo verstandig geweest. Singleshots vind ik ook nog mooi, maar die zijn te goedkoop en te gemakkelijk verkeerd te gebruiken. Een cakebox van 50 euro leg je niet plat neer om ff door de straat te sproeien...

De afsteektijden zijn ook al ingekort. Dit en bovenstaande zijn al door de liefhebbers op toegegeven. Nu mogen de tegenstanders hun zware eisen ook gaan inperken. Samen wat geven en samen wat nemen. Zo kunnen we wel leven, toch?
[-]
  •
Dat, en die dingen waren ook nog steeds allemaal handwerk. Importeurs hebben nogal snel de neiging dat zo goedkoop mogelijk in te kopen, net als kanonslagen (dat die voor een euro per slof gaan is echt niet normaal). Als consumentenvuurwerk bestaansrecht wil blijven houden, moet het concessies maken. Daarvoor neem je niet alleen nationale- maar juist ook internationale veiligheid in acht. En de omstandigheden in vuurwerkfabrieken waar die goedkope kutrotjes waar eigenlijk niemand meer van geniet gemaakt worden, zijn voor de zakenmensen zo goedkoop mogelijk, maar voor de werkers vooral behoorlijk k*t.

Dus dat:

[-]
  •
(30-11-2016 / 23:12)pekelder schreef: Tja, heel eerlijk gezegt worden ze ook niet gebruikt zoals hoort. Ik verwacht nog eens binnen deze jaren dat de thunderkings/shocks er ook uit gaan.

Hier willen ze wel naar toe werken. Geven ze vast weer als reden dat dat ding te instabiel is en hard klapt..
[-]
  •
Dat van de instabiliteit klopt natuurlijk ook wel, vergeleken met bijvoorbeeld een cake. Evenals babypijltjes zijn single shots makkelijk neer te leggen of op een andere manier verkeerd te gebruiken. Dat geldt in zekere zin voor al het kleine vuurwerk. Grote, duurdere dingen lenen zich gewoon minder voor misbruik, al is het alleen al vanwege het geld dat erin geïnvesteerd is.

[-]
  •
Zelf koop ik al jaren geen babypijlen en/of romeinse kaarsen meer, dus mis die dingen niet, maar in mijn ogen is ELK verbod bijdragend aan een totaal-verbod. Oftewel: Lukt het niet direct, proberen de haters het wel indirect steeds een stap verder te zetten. Tot we helemaal niks meer mogen afsteken, waardoor het vuurwerkverbod een echt FEIT is geworden, en dat allen zonder dat we er wat tegen doen, want agh: T zijn maar 2 dingen elke keer die verdwijnen die wij meestal sowieso niet meer afsteken. Zien we nu met t feit dat vanaf volgend jaar t volgende product misschien word verboden: De mini-single shots...Oké jaar oud item, maar toch.
Eigenaar van RFGFireworks.nl / Vroeger bekend onder de naam "Herdervriend" en/of "Firewebs" / Dol op siervuurwerk en fotografie!
[-]
  •
Ik weet niet of het verstandig is om het zo extreem te zien. Het heeft puur te maken met veiligheid en het voorkomen van slachtoffers. Minder slachtoffers werken een totaalverbod juist tegen.

[-]
  •
De single shots zullen er waarschijnlijk volgend jaar ook uit gaan. als ze elk jaar gaan kijken met wat voor vuurwerk de meeste ongelukken gebeuren of het meest onveiligst is, krijg je steeds minder producten. en hou je op een gegeven moment niets meer over.. maar zolang ze in de EU geen gezamenlijke richtlijnen volgen is het dweilen met de kraan open.
Pyromaniac! Cool
[-]
  •
Voorlopig worden de single shots nog gewoon geïmporteerd door de groothandels, dus voor 2019 ligt er iig nog geen verbod voor de consumenten op tafel.
[-]
  •

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen:
1 gast(en)

Verbod romeinse kaarsen & babypijlen00