AVP Vuurwerk
Inspectie keurt drie lanceerstandaards voor vuurpijlen goed - Afdrukversie

+- AVP Vuurwerk (https://www.avpvuurwerk.nl/forum)
+-- Forum: Vuurwerk in de media Binnen & Buitenland (https://www.avpvuurwerk.nl/forum/Forum-Vuurwerk-in-de-media-Binnen-Buitenland)
+--- Forum: Vuurwerk in de media 2019 (https://www.avpvuurwerk.nl/forum/Forum-Vuurwerk-in-de-media-2019)
+---- Forum: [Archief]Vuurwerk in de media 2018 (https://www.avpvuurwerk.nl/forum/Forum-Archief-Vuurwerk-in-de-media-2018)
+---- Topic: Inspectie keurt drie lanceerstandaards voor vuurpijlen goed (/Thread-Inspectie-keurt-drie-lanceerstandaards-voor-vuurpijlen-goed)

Pagina's: 1 2

Inspectie keurt drie lanceerstandaards voor vuurpijlen goed - Arjan - 05-12-2018

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft drie lanceerstandaards voor vuurpijlen goedgekeurd. Eind vorige maand waren nog alle door de vuurwerkbranche aangeleverde lanceerstandaards afgekeurd.

De komende periode worden nog enkele standaards getest door het Nederlands Forensisch Instituut (NFI), opnieuw in opdracht van de inspectie, meldt staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) woensdag aan de Tweede Kamer. Dit jaar is het voor het eerst verplicht om bij de verkoop van vuurpijlen ook lanceerinstallaties mee te leveren. Deze moeten vuurpijlen stabiel en verticaal de lucht inschieten. Ook moeten de standaards vaker dan één keer gebruikt kunnen worden.

Twee weken geleden bleken de vijf lanceerstandaards die vuurwerkverkopers meeleveren niet veilig. Volgens de ILT waren sommige niet stabiel genoeg. Bij andere waren er twijfels over gebruik in slechte weersomstandigheden. De leveranciers moesten daarom snel op zoek naar een veilige variant. 

De verkoop van vuurwerk vindt dit jaar plaats op 28, 29 en 31 december. Consumenten hebben drie dagen de tijd om vuurwerk aan te schaffen, zoals in het Vuurwerkbesluit bepaald is.

BRON

RE: Inspectie keurt drie lanceerstandaards voor vuurpijlen goed - X-Treme - 05-12-2018

Het waarnemingsverslag van het onderzoek dat door het NFI en de ILT zijn uitgevoerd kan je hier downloaden en bekijken:

www.ilent.nl/pijlenstandaard

RE: Inspectie keurt drie lanceerstandaards voor vuurpijlen goed - Noppes - 05-12-2018

Zat hier gisteren nog over te denken , dat het allemaal maar stil is.
Maar dit lijkt mij positief, alhoewel het niet duidelijk is hoeveel van de geïmporteerde standaards nu goedgekeurd zijn

RE: Inspectie keurt drie lanceerstandaards voor vuurpijlen goed - X-Treme - 05-12-2018

In de brief die naar de kamer is gestuurd staat het volgende:

Citaat:De ILT heeft mij op basis van het onderliggende NFI-rapport geïnformeerd dat drie lanceerstandaarden van twee importeurs de testen hebben doorstaan. 

Er zijn dus 3 standaards van 2 importeurs goedgekeurd, in totaal zijn 12 standaards van 5 importeurs getest en dus 9 afgekeurd.

Rubro meld zojuist dat hun standaard is afgekeurd voor nu, als het goed is heeft Vuurwerktotaal de zelfde standaard.

Morgen vind er weer overleg plaats met de vuurwerkbranche hoe nu verder te gaan.

RE: Inspectie keurt drie lanceerstandaards voor vuurpijlen goed - brl-scv - 05-12-2018

Goed, er zijn dus iig standaarden goedgekeurd.. dat betekend dus in mijn ogen ook dat de vuurpijlen gewoon over de toonbank gaan. Goed nieuws voor een pijlenliefhebber als ik Smile

RE: Inspectie keurt drie lanceerstandaards voor vuurpijlen goed - Mjd - 05-12-2018

Het blijft gewoon een schijn maatregel. Een fles met water of zand werkt net zo goed, of zelfs beter.
Ik schiet vanuit mijn eigen pijlen standaard en werkt al jaren perfect.

RE: Inspectie keurt drie lanceerstandaards voor vuurpijlen goed - brl-scv - 05-12-2018

Je denkt toch zeker niet dat ik zo'n standaard ook daadwerkelijk gebruik... Dan sta ik van 18:00 tot 03:00 pijlen te schieten 1 voor 1 :')
Maar als ze door de verkoop van 1 standaard al mijn pijlen leveren, prima Wink

RE: Inspectie keurt drie lanceerstandaards voor vuurpijlen goed - Noppes - 05-12-2018

Gebruik is ook niet verplicht. Alleen de aanschaf.

Wat ik me wel afvraag, als je bij 5 winkels pijlen koopt, ben je dan verplicht 5 standaards er bij te nemen?

(05-12-2018 / 20:29)Noppes schreef: Gebruik is ook niet verplicht. Alleen de aanschaf.

Wat ik me wel afvraag, als je bij 5 winkels pijlen koopt, ben je dan verplicht 5 standaards er bij te nemen?

Dan ben je idd verplicht om 5 standaards mee te nemen, of iig is de winkelier verplicht jou er een mee te geven / te verkopen als je een aankoop doet van pijlen.

RE: Inspectie keurt drie lanceerstandaards voor vuurpijlen goed - patrick ouwehand - 05-12-2018

Even een update op deze lijn

Twee van de drie goedgekeurde standaards zijn van het merk Lesli en één is van het merk Vulcan.
De standaards moeten aan twee belangrijke eisen voldoen: ze moeten vuurpijlen op zowel een onverharde als verharde ondergrond stabiel de lucht in schieten.
De standaards moeten ook vaker dan één keer gebruikt kunnen worden.

GBV/Weco zegt op facebook dat die van hun ook goed is gekeurd. Dus dat zou dan de 3e zijn

Las ik ook net inderdaad, zo komen we er wel Smile

RE: Inspectie keurt drie lanceerstandaards voor vuurpijlen goed - patrick ouwehand - 05-12-2018

(05-12-2018 / 21:51)Noppes schreef: GBV/Weco zegt op facebook dat die van hun ook goed is gekeurd. Dus dat zou dan de 3e zijn

nee heb gehoord in de wandelgangen dat vulcan 1 soort standaard en leslie 2 soorten standaard alles gaan leveren  indien nodig.

dit is om het seizoen te redden

Oh zo. Dus de andere importeurs gaan die van Vulcan & Lesli gebruiken

RE: Inspectie keurt drie lanceerstandaards voor vuurpijlen goed - dutchspider9 - 05-12-2018

Tja, in ieder geval prima dat er wat is toch? Opzich niet verkeerd dat de standaarden getest worden voor de mensen die ze wel blindelings gebruiken.. (dat ze verplicht gesteld worden is een ander verhaal uiteraard...).
Ik gebruik sinds een paar jaar een krat met lege bierflesjes voor de paar pijlen die ik heb, werkt perfect